MinaRonaldAzizamarceIinVietnam.reismee.nl

Ha Noi dag 2

13-09:

Vandaag staat er een trip op het programma naar Tam Coc. We werden al vroeg opgehaald dus ons eerste ontbijtje in Hanoi was vroeg. Het was een privetoer dus samen met de chauffeur en reisgids waren we met zijn zessen. Om op Tam Coc aan te komen moesten we eerst nog 2 uurtjes in de auto zitten. Maar met de airco aan was dat geen probleem. Onderweg nog even gestopt bij een winkel waar mensen schilderijen, poppetjes en allerlei andere spulletjes tentoonstelde en verkochten. Het speciale hieraan was dat ze gemaakt zijn door mensen die (nog steeds) gehandicapt geraakt zijn door de dioxine vergiftiging die de Amerikanen uitstrooiden over Vietnam tijdens de oorlog. Na een half uur waren we bij de 1e stop, een eeuwenoude tempel. Mooi om te zien. Daarna reden we door naar het mooiste uitzicht in Vietnam, de King Dinh. Om dit uitzicht te kunnen zien moesten we 500 treden stijl omhoog klauteren, en dat was behoorlijk zwaar met die hete, broeierige weer. Maar het was de moeite waard, zie de foto’s. Daarna reden we weer een stukje verder voor onze lunch en boottocht. Een typische Vietnamese lunch, lekker met heerlijke smoothies. De boottocht was 5 km heen en terug. Je weet niet wat je ziet, wat een schitterende omgeving. We hoefden, gelukkig, niet zelf te roeien dat deden meestal wat oudere Vietnamese mannen en vrouwen, en de manier waarop die roeiden was heel apart, met de voeten! Als je het ziet wordt je al moe en gezien de leeftijd een hele prestatie voor die mensen. Daarna stond nog een fietstocht op het programma, die niet helemaal vlekkeloos verliep door de gebrekkige fietsen.

Maar toch weer iets gezien van die omgeving, Marcel niet want die had bij de 1e fiets een los stuur en bij de 2e fiets een lekke band en een pijnlijk zadel. Na de afsluitende thee met fruit vertrokken we rond 17:00 uur weer richting Hanoi. Ritje van 2 uur, dus onderweg maar de oogjes dicht. Een hele leuke mooie dag meegemaakt met een grappige reisgids genaamd Phong. Tegen 19:00 uur aangekomen bij het hotel. Na het opfrissen vonden we tijdens het lopen door oud Hanoi een restaurantje in een steegje, 2 trappen omhoog en daar was Tung’s Kitchen. Het wordt eentonig maar ook hier weer heerlijk gegeten. Daarna nog even over de nacht-markt gelopen. Wat een drukte, echt onvoorstelbaar. Vermoeid zochten we daarna ons bed op, morgen weer een dag.