MinaRonaldAzizamarceIinVietnam.reismee.nl

Saigon ( Ho Chi Minh ) dag 3

07-09:

We konden het vanochtend rustig aan doen, we worden pas om 11:15 opgehaald voor de toer naar de Cu Chi tunnels. Na het ontbijt hadden we dus nog even tijd om wat eigen dingen te doen. Klokslag 11:15 stond ons vervoer klaar en er zaten alleen 2 Belgen in. We moesten echter naar een stop maken elders om een nog mensen op te halen. Het was echter maar een Amerikaan, dus de groep bestond uit slechts 7 personen. Toen we weer uit get busje stapten bleek dat we 15 minuten onderweg waren om iedereen op te halen terwijl de haven waar de speedboot lag, een paar honderd meter van ons hotel lag. Hadden we dus ook kunnen lopen, haha.

Na een korte uitleg vertrok de speedboot voor een ritje van 1 uur en 15 minuten naar de Cu Chi tunnels. Gelukkig was het droog en leuk om mee te maken, dat scheuren over het water. Bij aankomst kregen we direct de lunch zodat we met een volle maag de toch naar de tunnels konden maken. Van te voren nog uitleg van onze gids over het ontstaan van de tunnels en het waarom dat er een Vietnam oorlog kwam. Als iemand het antwoord weet dan kan hij of zij hier een gratis diner komen nuttigen. Hoewel e.e.a enigszins wat toeristisch was aangepakt was het toch mooi om te zien hoe het in die tijd aan toe gegaan moet zijn. Gaf een mooie indruk. We zijn zelf ook in de tunnels geweest en, hoewel ze nu verbreed zijn, zijn ze toch nog erg smal. Je moest niet claustrofobisch zijn in die tijd. Na 1 1/2 a 2 uurtjes rondgewandeld te hebben zijn we met de speedboot weer teruggebracht.

Nu namen we het busje niet, terug wandelen ging sneller. Nog even een drankje genuttigd en daarna nog eventjes lekker aan het zwembad. Weer heerlijk een goedkoop gegeten daarna en op tijd naar huis. Morgen worden we al vroeg opgehaald, dus op tijd naar bed. We gaan morgen de Mekong Delta toer doen.

Saigon ( Ho Chi Minh ) dag 2

06-09:

Vanochtend ons 1e ontbijtje in Ho Chi Minh. En het was stukken beter dan in Hong Kong, ruime keus en het zag er gewoon goed uit. Na het ontbijt 2 excursies geboekt, morgen naar de Chu Chi tunnels ( met de speedboot !! ) en zondag naar de Mekong Delta. Nog even onderhandelt over de prijs en toch nog een korting kunnen krijgen. Daarna zijn we naar een overdekte markt gelopen, Ben Thanh Market, hier was van alles te krijgen aan spullen: kleding, eten, schoenen, tassen noem het maar op. Het was geen kleine markt, bestaat al sinds 1870 en is gebouwd door de Fransen. Hier hebben Ronald en Marcel allebei nog een tas gekocht die we naar veel afdingen contant betaalden. Tegenover de markt was een typisch Vietnamees eethuisje, je moest zitten op hele kleine plastic stoeltjes en het zag er allemaal eigenlijk niet uit. Maar het was er druk dus het eten zal toch wel goed geweest zijn. Hier hebben de lunch genoten, heerlijk soep en voor de prijs hoefde we het niet te laten, inclusief drank ongeveer € 14 ( voor ons vieren ). Aziza en Mina zijn toen teruggelopen naar het hotel en zijn gaan zwemmen. Ronald en Marcel zijn naar het War Remnants Museum gelopen waar veel historie te vinden is over de oorlog in Vietnam, veel indrukken gekregen over de oorlog, de gevolgen hiervan en dat deze nog steeds voelbaar zijn. Mooie foto,s gemaakt bij de verschillende, door Amerika gebruikte voertuigen en vliegtuigen. Ook te zien was hoe gevangenen werden gemarteld, waar en hoe ze werden opgesloten. Als je de verhalen hierover leest, lopen de rillingen over je lijf. De gebruikte martelmethoden zijn te gruwelijk voor woorden. Na toch wat uurtjes hier besteed te hebben zijn we teruggelopen, onderweg nog even een biertje genoten en bij terugkomst in het hotel de zwembroek aangetrokken en naar het zwembad van het hotel gegaan. Heerlijke frisse duik genomen. Het was al weer gauw etenstijd en we besloten, nav een tip, nogmaals het restaurant Secret Garden op te zoeken ( gister konden we die niet vinden ). En ja hoor, nu met de juiste routebeschrijving konden we hem wel vinden. Was ook niet zichtbaar vanaf de weg, zag er eigenlijk niet uit, je moest ook nog 3/4 trappen op en toen we boven aankwamen zagen we een gezellig, leuk, typisch Vietnamees restaurant en we hebben er heerlijk gegeten voor heel weinig geld ook nog. Op de terugweg naar het hotel nog even wat gedronken en na weer een vermoeiend, leuke indrukwekkende dag het bed opgezocht.

Saigon ( Ho Chi Minh) dag 1

05-09:

Vanmorgen op tijd op gestaan om te ontbijten want alles wordt klokslag 10:00 opgeruimd en afgesloten. Daarna op de kamer even gerelaxed en de koffers ingepakt. Rond 12:45 uur werden we met een luxe taxi opgehaald en waren we binnen het uur op het vliegveld. Ongelofelijk hoe groot die is, desondanks verliep de controle en het inchecken vlotjes. Heerlijk geluncht bij een Thais restaurant op het vliegveld en waren we mooi op tijd voor het aan boord gaan. Vlucht van ruim 2 uur. Bij de douane konden Ronald, Aziza en Marcel vlot door, alle gegevens mbt het visum waren bekend, helaas die van Mina niet en moest ze een extra controle doen bij de douane. Dat verliep minder vlotjes, maar uiteindelijk kon Mina ook door. Buiten stond de taxi met het bord “ Marinus Jacobs “ al klaar, hij schrok echter omdat ik aangaf dat we met zijn vieren waren. Dus moest er nog een taxi bij en werden we door 2 taxi’s naar ons hotel gebracht. Dat duurde wat langer omdat het ontzettend druk was. Het verkeer in Saigon is behoorlijk hectisch, de scooters vliegen op je af, rijden overal tussen door en kijken nergens naar om. Op sommige scooters zaten kleine kinderen gewoon te slapen met de ouders voor- en achterop. Echt ondenkbaar hoe dat hier gaat, rood is niet per definitie rood, je kunt ook gewoon doorrijden als je dat wil. Nee, dit moet je gezien hebben om te geloven. Het Majestic hotel is een oud hotel in het centrum van de stad, sinds 1925. Een mooi hotel met schitterende kamers, stukken beter dan het hotel dat wij in Hong Kong hadden. Na ons te hebben opgefrist zijn we zoek gegaan naar een restaurant om te eten. Het was al vrij laat, 21:30 uur, maar hebben toch nog ergens kunnen eten omdat alles blijkbaar vroeg dicht gaat. Daarna weer teruggelopen en op het dakterras van het hotel nog een drankje genoten. Weer een dag met veel indrukken. Op naar morgen.

Hong Kong dag 3

04-09:

Na het ontbijt zijn we met de shuttlebus en de veerboot naar de overkant gegaan om de 2e route te nemen. Weer veel van Hong Kong gezien en halverwege zijn we uitgestapt in Stanley, hier waren meerdere winkeltjes en een markt. Omdat het regende toen we weggingen, had iedereen, behalve Aziza, de zonnebril in het hotel gelaten. Maar gedurende de rit begon de zon te schijnen en was het toch wel erg lastig zonder zonnebril. Dus bij het 1e brillenwinkeltje die we tegenkwamen naar binnen gelopen. Hier allemaal dure merkbrillen. Maar....hij bestond 19 jaar en dus was er een korting te krijgen van 30 tot 50%. Mina had er al snel een gevonden en met afdingen kreeg ze de zonnebril mee met 52% korting. Daarna kocht Marcel een zonnebril met 46% korting en Aziza kocht er ook nog een met 53% korting. Winkelier blij, want hij bleef maar lager gaan, en wij blij met de mooie brillen.

De bus toer vervolgd tot het eindstation, wat iets langer duurde vanwege de drukte in het verkeer. Daarna weer terug naar de overkant met de veerboot en de laatste bus toer gedaan. De zon was verdwenen, de warmte niet, we kregen er de regen voor terug. Maar toch weer veel plekken van Hongkong gezien. Rond 18:15 een restaurant ingegaan voor een cocktail tijdens de happy hour. Na de (tegenvallende) lichtshow, zijn we een ander restaurantje op gaan zoeken waar we nog lekker gegeten hadden. Van daaruit teruggelopen naar ons hotel waar we na een weer vermoeiende dag wat vroeger het bed in zijn gedoken. Morgen doen we rustig aan, als het weer meezit nog even zwemmen, dan alles inpakken en naar het vliegveld voor de reis naar Ho Chi Minh in Vietnam. Alleen jammer dat we door het slechte weer op 2 september en het onderhoud van 3 t/m 5 september niet naar de Big Budha konden gaan.

Hong Kong

3-09:

Vanmorgen rond 9:30 naar het, karige ontbijt. Weinig keus, maar goed, maag gevuld en we gaan op weg. Met de shuttlebus naar het centrum. Daar aangekomen besloten om met een Hop on Hop of bus Hong Kong te verkennen. Goede keuze want we kwamen nu op plekken die we anders niet hadden gezien. Hoogtepunt was wel Victoria Peak, met de tram naar de hogere niveaus ( 552 mtr ) van Hong Kong Island. Hier schitterende foto’s gemaakt van het centrale deel van Hong Kong, de haven en de omliggende eilanden. Ze hebben er een mooie, weliswaar toeristische, attractie van gemaakt. Hier hebben we de lunch genoten bij een restaurant van Gordon Ramsey, maar hij was er zelf niet. De bustoer afgemaakt tot het eind- beginpunt en onderweg nog wat foto’s gemaakt. Daarna was het nog een eind lopen naar de Hollandse kaaswinkel. Door het drukke centrum van Hong Kong gelopen en aan bijna het eind van deze weg het kaaswinkeltje. De Chinees Nederlandse eigenaar was er helaas niet. Hier nog wat kaas gekocht voor het ontbijt s’morgens ( ja, er zit geen kaas bij het ontbijt ). Op de terugweg zijn Aziza en Mina nog een kleding winkel ingegaan en konden Ronald en Marcel buiten op hun gemak alles bekijken. Het viel ons op dat we heel veel Toyota Alphard of Velfire zagen, enorme auto’s die je in Nederland niet ziet. Als we voor iedere auto 100 HK $ hadden gekregen dan was de vakantie voor niks geweest, echt zoveel kwamen er voorbij.

Met de veerboot weer terug naar onze kant en met de shuttlebus weer naar het hotel. Daar nog even lekker gechild en een gekaart, waarbij de beide dames aan het langste eind trokken. Na weer een vermoeiende, maar leuke dag, rond 01:00 uur gaan slapen.

Amsterdam naar Hongkong

Vanmorgen al vroeg opgestaan en rond 08:40 naar Ronald en Mina gereden. Koffers ingeladen en op weg naar Schiphol. Onderweg lekker rustig, echt een zondag. Voor het eerst valet parking via Schiphol gedaan en na eventjes zoeken de P6 garage binnengereden. Plaatsje zoeken en melden aan de balie. Ging perfect allemaal en je bent zo bij de vertrekhal. De koffers bij de bagage drop off ingeleverd, door de douane heen en even een kopje koffie van oma gedronken. Na nog even Vietnamese Dong en Hongkong Dollars gekocht te hebben waren we al vlot bij de Vertrek-Gate. Nadat we onze stoelen hadden opgezocht kregen we te horen dat we een half uur vertraging hadden maar dat de piloot onderweg wat sneller zou vliegen om op tijd in Hongkong te zijn. Na een rustige vliegreis toch nog redelijk op tijd aangekomen. Hoewel je bij de grote van het vliegveld veel hectiek zou verwachten, was het lekker rustig en verliep alles uitzonderlijk snel. Na onze gereserveerde taxi gezocht te hebben zijn we in een luxe bus vervoerd naar het hotel. Een uurtje onderweg, want door de file was het behoorlijk druk onderweg. Na het inchecken even ontbeten in het hotel omdat we al vrij snel in onze kamer kunnen. Kamer valt tegen, een hele kleine slaapkamer, weinig tot geen bergruimte. Nou ja, het is niet anders. Na even opgefrist te hebben zijn we met de shuttlebus naar Hongkong centrum gegaan en daar wat winkeltjes gekeken en gegeten. Met de veerboot weer terug. Daarna moesten we nog 20 minuten wachten op de shuttlebus naar het hotel. Door de gemiste nacht vielen we al snel, vermoeid in slaap.

Welkom op ons Reislog!

Hallo en welkom op ons reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar wij ons bevinden en waar we zijn geweest!

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Wij zien je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!