MinaRonaldAzizamarceIinVietnam.reismee.nl

Ha Long Bay dag 1

15-09:

Na het ontbijt zijn we om 08:25 opgehaald met de bus voor onze volgende trip: de cruise op Halong Bay. Helaas geen privebusje maar en grote bus. Enfin, ritje van 2 uur, gaat goed komen. Onderweg nog wat kunnen zien hoe Vietnam er uit ziet. Bij de pier aangekomen werden we met een kleine boot naar de grote boot gebracht waar we een kamer kregen op het bovenste gedeelte. Hadden we mooi uitzicht. Nadat iedereen aan boord was vertrok de boot naar de mooiste gedeeltes van de baai. Beschrijven is moeilijk, zie de foto’s. Na de uitstekende lunch werden we weer met de kleine boot naar Pearl Island gebracht waar de parelfabriek staat. Hier konden we gaan kayaken, wat we dus ook gedaan hebben. Helaas geen tijd gehad/gekregen om de verwerking van de oesters te zien. We dachten daar nog tijd voor te hebben echter vertrokken we naar Titop Island. Dit eiland is vernoemd naar een Russische piloot die daar op uitnodiging van Ho Chi Minh op bezoek is geweest. Is een groot standbeeld voor neergezet en dus het eiland naar vernoemd. Het waarom is mij duister. Ronald, Mina en Aziza hebben de top beklommen, 400 treden en hebben daar mooie foto’s kunnen maken. Marcel nam een duik in het niet al te schone water van de zee. Nadat iedereen een korte duik had genomen vertrokken we weer richting boot voor het avondeten. Mooi dat ze rekening houden dat ik “ No fish and Seafood “ eet, ik kreeg kip, hihi. Daarna was het tijd voor Karaoke. En dat was/werd heel gezellig, we hadden een leuk groepje bij elkaar. Tegen 22:00 moesten we stoppen, omdat het dan rustig moest zijn op de boot. Niet lang daarna zijn we in onze hutcabine in slaap gevallen.

Ha Noi dag 3

14-09:

Vandaag iets kunnen uitslapen omdat we een klein programma hadden. Bezoekje brengen aan Hanoi Hilton of te wel Hanoi Prisson of te wel Maison Center. Een wandeling van 20/25 minuten door heet Hanoi. Helaas is het grootste gedeelte al afgebroken en is er nieuwbouw voor in de plaats gekomen, maar het voorste gedeelte is gelukkig bewaard gebleven. Ook hier schrik je weer van de ontberingen en gruwelijke martelingen die gevangenen hier moesten doorstaan. En niet alleen in oorlogstijd, de gevangenis bestaat al sinds 1900. Het grootste gedeelte is dan ook gewijd aan de tijd dat de Fransen hier nog het regime hadden. Een klein gedeelte maar de aan Vietnam oorlog. Helaas hebben Ronald en Marcel ( Mina en Aziza waren er vlotter doorheen ) niet alles kunnen zien omdat we op tijd terug moesten zijn voor de afspraak met de massage in ons hotel. Dus het laatste stuk maar snel doorgelopen om het in ieder geval gezien te hebben. Op tijd terug in het hotel om ons op te frissen en gereed te maken voor de massage van 90 minuten. Die hadden we wel verdient en was ook heerlijk. Na alle vermoeidheid van ons afgemasseerd te hebben gingen we opzoek naar de Skybar. Deze bevond zich op korte afstand van ons hotel maar was toch nog even zoeken. Happy Hour was bezig dus we hebben lekker aan de cocktails gezeten. Mooi uitzicht over Hanoi. Helaas had de Sky restaurant niet het eten wat we wilden en zijn we weer terecht gekomen bij het restaurant van gisteren, Tung’s Kitchen. Hier lekker gegeten en mee kunnen kijken hoe ze die lekkere Egg Coffee maken. Daarna nog even over de nacht-markt gelopen en nog wat kleine dingetjes gekocht. Hier is alles al goedkoop, maar toch afdingen. Haha, leuk spel. Toch weer wat verdiend ( denken wij, zij zullen denken “ zo, mooie winst gehaald”, haha ). Omdat de airco in bijna het gehele hotel het niet deed, kregen we 2 andere kamers aangeboden om daar te slapen. Gelukkig maar, want zonder airco was het wel erg warm op de kamer. Alle spullen over verhuist en gelijk maar ingepakt want morgen zouden we toch vertrekken. Kamer was lekker koel, dus heerlijk kunnen slapen. Morgen naar Halong Bay.

Ha Noi dag 2

13-09:

Vandaag staat er een trip op het programma naar Tam Coc. We werden al vroeg opgehaald dus ons eerste ontbijtje in Hanoi was vroeg. Het was een privetoer dus samen met de chauffeur en reisgids waren we met zijn zessen. Om op Tam Coc aan te komen moesten we eerst nog 2 uurtjes in de auto zitten. Maar met de airco aan was dat geen probleem. Onderweg nog even gestopt bij een winkel waar mensen schilderijen, poppetjes en allerlei andere spulletjes tentoonstelde en verkochten. Het speciale hieraan was dat ze gemaakt zijn door mensen die (nog steeds) gehandicapt geraakt zijn door de dioxine vergiftiging die de Amerikanen uitstrooiden over Vietnam tijdens de oorlog. Na een half uur waren we bij de 1e stop, een eeuwenoude tempel. Mooi om te zien. Daarna reden we door naar het mooiste uitzicht in Vietnam, de King Dinh. Om dit uitzicht te kunnen zien moesten we 500 treden stijl omhoog klauteren, en dat was behoorlijk zwaar met die hete, broeierige weer. Maar het was de moeite waard, zie de foto’s. Daarna reden we weer een stukje verder voor onze lunch en boottocht. Een typische Vietnamese lunch, lekker met heerlijke smoothies. De boottocht was 5 km heen en terug. Je weet niet wat je ziet, wat een schitterende omgeving. We hoefden, gelukkig, niet zelf te roeien dat deden meestal wat oudere Vietnamese mannen en vrouwen, en de manier waarop die roeiden was heel apart, met de voeten! Als je het ziet wordt je al moe en gezien de leeftijd een hele prestatie voor die mensen. Daarna stond nog een fietstocht op het programma, die niet helemaal vlekkeloos verliep door de gebrekkige fietsen.

Maar toch weer iets gezien van die omgeving, Marcel niet want die had bij de 1e fiets een los stuur en bij de 2e fiets een lekke band en een pijnlijk zadel. Na de afsluitende thee met fruit vertrokken we rond 17:00 uur weer richting Hanoi. Ritje van 2 uur, dus onderweg maar de oogjes dicht. Een hele leuke mooie dag meegemaakt met een grappige reisgids genaamd Phong. Tegen 19:00 uur aangekomen bij het hotel. Na het opfrissen vonden we tijdens het lopen door oud Hanoi een restaurantje in een steegje, 2 trappen omhoog en daar was Tung’s Kitchen. Het wordt eentonig maar ook hier weer heerlijk gegeten. Daarna nog even over de nacht-markt gelopen. Wat een drukte, echt onvoorstelbaar. Vermoeid zochten we daarna ons bed op, morgen weer een dag.

Ha Noi dag 1

12-09:

Vanochtend rustig kunnen ontbijten omdat we een uurtje later dan gepland naar het vliegtuig gingen. In een kleine taxi reden we vlot door Phu Quoc naar het vliegveld. Bij het inchecken hadden, zoals verwacht, weer extra bagage, dit moest weer aan een aparte balie worden afgerekend. Hier duurde dat wat langer omdat er blijkbaar veel mensen moesten betalen of vragen hadden. Nu we niet zelf onze stoelen konden kiezen zaten we een klein beetje als sardientjes in een blikje. Maar het was maar voor 2 uurtjes, dus dat was te doen. Op het vliegveld van Hanoi snel door de douane heen en buiten stond onze chauffeur al te wachten. Helaas nu niet met een koud doekje en flesje koud water. Nu kwamen we weer in de drukte van het verkeer van Hanoi terecht, wederom die scooters dit keer veel, heel veel scooters. Gekkenhuis dat verkeer in die grote steden, maar wel leuk om mee te maken. Een ding weet ik zeker, hier ga ik geen buschauffeur worden, haha. Na aankomst in het hotel kregen we een welkomstdrankje. Helaas bleken onze kamer geen ramen te hebben. Andere kamers met ramen waren er niet en de paar kamers met raam waren bezet. We konden wel de laatste nacht wisselen, daar moesten we over nadenken. Na de koffers uitgepakt te hebben hebben we Hanoi verkent, ergens bij een meer geluncht en wat door het oude, drukke centrum van Hanoi gelopen. Onderweg een leuk restaurant gevonden waar we heerlijk Vietnamees gegeten hebben. Na een weer drukke dag zijn we na nog wat boetiekjes en winkeltjes bezocht te hebben, teruggegaan naar ons hotel en al snel in slaap gevallen.

Phu Quoc dag 3

11-09:

Vandaag wat later opgestaan en weer genoten van het ontbijt. Na het ontbijt hebben Ronald en Marcel in totaal 17 kg was naar de plaatselijke wasserij gebracht, op de fiets. Dat was zweten in die hitte. De dames deden op het strand mee aan de yoga. Ook zweten. Na al deze inspanningen vonden we een mooi plekje aan het strand, vlak voor onze huisjes waar we de rest van de dag in de zon en schaduw gelegen hebben en in de zee gezwommen. Heerlijk was dat. Tegen de avond, het werd al ietsje donker, nog even op surfplanken geoefend. Nog moeilijk ook om daarop te gaan staan. Daarna gegeten in net restaurant van het resort, wel iets duurder als de andere 2 dagen, maar ook wel weer lekker. Ronald en Marcel hebben met de taxi de was opgehaald, in totaal hebben we € 9 moeten betalen voor al die kilo,s en de was rook erg lekker. Bij terugkomst waren we eigenlijk zo moe van al dat rusten dat we, nadat we de koffers hadden ingepakt, in slaap zijn gevallen. Laatste nacht in Phu Quoc. Jammer, want het was een heerlijk resort en zeker de moeite waard voor nog een bezoek.

Phu Quoc dag 2

10-09:

Na uitgeslapen te hebben zijn we om 9:15 gaan ontbijten. In een mooie omgeving hadden we erg veel keus, konden we een mooi bodempje leggen voor de rest van de ochtend. Om 11:00 werden we opgehaald door de taxi en gingen we onderweg voor de 1e stop, de watervallen. Entree koste maar een paar centen en daarvoor kregen we een mooi aangelegd park te zien met bomen, huisjes, opgezette beelden van mensen hoe ze vroeger leefden en allerlei dieren zoals olifanten, veren, tijgers, leeuwen etc. Hadden we toch nog een stukje dierentuin. De weg naar de waterval was een klim naar boven over een slecht, enigszins glad voetpad, maar hier konden we wel mooie foto’s maken. Boven aangekomen was er een grote boom omgevallen zodat we daar niet konden zwemmen wel mooie foto’s gemaakt. Terug ging sneller dan naar boven en de taxi stond al klaar voor de volgende bestemming: Phu Quoc Prisson. Na een kort ritje konden we hier gratis naar binnen, het was eigenlijk gewoon een soort concentratiekamp met veel, heel veel prikkeldraad. Als je er doorheen loopt krijg je toch een onbehaaglijk gevoel over welke ontberingen, martelingen en verschrikkingen die gevangenen hier hebben moeten ondergaan. Een woord: onmenselijk.

Door de warmte kwam het goed uit dat we naar de derde stop, het strand, reden. Hier eerst nog geluncht en toen het parelwitte strand op. Wat een heerlijke verkoeling in een mooie omgeving.

Hierna zijn we naar de kabeltram gegaan, als je ziet hoeveel hier in de omgeving gebouwd wordt dan kan het niet anders dan over een paar jaar staat het hier helemaal vol met hotels en restaurant. Kaartje gekocht voor de kabelbaan, alles is hier nieuw, lijkt wel een beetje Disneyland. De kabelbaan is ongeveer 8 km lang en duurt 25 minuten. Ronald heeft het ook meegemaakt, heeft andere dingen gezien dan wij :-(. Bij terugkomst naar onze laatste stop, Sailing Lounge bar. Een schitterende, weliswaar moderne plek, om een drankje te doen. Happy Hour.......dus cocktails time. Op het eind naar een leuke vuurshow gezien. Rond 19:30, het was al donker, heeft de chauffeur ons afgezet bij het restaurantje van gister waar we weer heerlijk hebben gegeten. Na een vermoeiende, drukke maar mooie dag waren we rond 22:30 weer in ons privehuisje en konden we weer lekker slapen. Morgen relaxdag op het resort, zwembad en strand/zee.

Phu Quoc dag 1

09-09:

Vanmorgen om 7:45 opgehaald om naar het vliegveld van Saigon te gaan. Schitterend om te zien hoe de inwoners zich in de stad verplaatsen op de vele scooters, het is echt een mierennest. Gelukkig viel het met de drukte mee en waren we snel op het vliegveld. Omdat we 8 kg overbagage hadden moesten we bijbetalen, om dat te kunnen doen werd 1 paspoort achter gehouden en moesten we op een andere plek betalen en met het betaalbewijs weer terug naar de incheckbalie en kregen we het paspoort terug. De douanecontrole verliep hier erg snel en in de wachtruimte bleek dat we een kleine vertraging hadden. Kunnen we hier nog even relaxen. Op moment van vertrek begon het hier te regenen, hadden we weer geluk. Na een korte vlucht landen we in een warm Phu Quoc. De chauffeur stond ons al op te wachten met het bord “ Marinus Jacobs en Ronald Jansen”. Hij verraste ons met een koud doekje en en mooi fles met ijskoud water. Deze ontvangst beloofde veel goeds. Na een rit van een half uur kwamen we aan in het resort. Ontvangst met fruit, helemaal top. De kamers waren nog niet klaar maar we konden ons omkleden in een huisje om te gaan zwemmen. Heerlijk aan het zwembad gelegen, de lunch hier genuttigd en nog even in de bruisende zee gezwommen. De golven waren vrij hoog dus we mochten niet al te ver de zee in. Na een toer afgesproken te hebben voor de dag van morgen konden we ons huisje binnen. Echt een plaatje, ruim en een mooie indeling. We vinden het nu al jammer dat we hier maar 3 nachten verblijven. S’avonds buiten het resort gegeten op 1 1/2 a 2 km afstand, een echt Vietnamees restaurantje met een grappige eigenaar. Hier heerlijk gegeten. Bij terugkomst in hotel, na de lange wandeling door donker Phu Quoc lekker in slaap gevallen. Morgen hebben we een taxi gehuurd van 11:00 tot 20:00 uur voor € 50. Hij brengt ons naar alle highlights in de buurt.

Saigon ( Ho Chi Minh ) dag 4

08-09

Vanochtend al vroeg op omdat we al om 8:15 werden opgehaald voor onze Mekong Delta toer. Mooi op tijd vertrokken en de rit zou 1 a 2 uur duren, afhankelijk van het verkeer, haha. Het werd uiteindelijk bijna 2 uur. Aangekomen op plek van vertrek konden we instappen in de boot, we waren maar een groep van ons 4 dus dat was wel lekker. De reisleider gaf onderweg nog wat info, maar ondanks zijn jonge leeftijd was zijn Engels gebrekkig, dus dat was goed luisteren wat hij precies zei. De 1e stop was bij een plek waar ze van alles maakte van kokosnoten. Heel leuk om te zien wat ze hiervan kunnen maken. Hier ook de “ snake wine “ ( Daniel ) gezien en geproefd, tenminste Ronald. Hier wat aparte chips gekocht en weer verder de rivier op. Zie de foto’s hoe dat was. De 2e stop was bij een klein, typisch Vietnamees dorpje, lijkt wel of we terug in de tijd gingen. Hier stond onze fietstocht gepland. Na wat lokaal fruit gegeten te hebben gingen we op weg. De fietsen waren niet van een kwaliteit die we normaal gesproken gewent zijn en dat bleek al gauw toen bij de fiets van Mina de pedaal er spontaan afviel. Geen probleem, fiets aan de kant, Mina op de fiets van de reisleider en de reisleider achterop de scooter van de dame die de route voorreed. Zo lossen ze dat hier op. Leuke fietstocht waarbij we onderweg nog bij een privétuin stopte. De bewoner had van alles in zijn huisje staan en volgens het verhaal heeft hij alle kruiken die buiten stonden opnieuw gerepareerd nadat ze gebroken waren. Deze man vertelde nog wat dingen over het verleden en bleef continue aanstekelijke lachen. Een heel vrolijke man. Hij is zelfs nog de boom ingeklommen om te laten zien hoe locals dat doen. Na verse kokosmelk gedronken te hebben zijn we weer verder gaan fietsen richting lunch. Ook hier weer een aparte, typisch Vietnamese plek om te eten. Hierna vertrokken we in 2 kleinere bootjes de rivier weer op, weer leuk om mee te maken. We kregen ook nog 2 punt hoedjes, lachen. Een eind verderop overgestapt op de wat grotere boot die ons terugbracht naar het beginpunt. Hierna weer 2 uurtjes in de auto terug naar het hotel, ondanks de slechte weg hebben we hier toch nog de vermoeide ogen dicht kunnen doen. Terug in het hotel de koffers alvast ingepakt en besloten om naar hetzelfde restaurant als gister te gaan want de regen kwam met bakken uit de hemel. We hadden geen zin om in dit weer een restaurant te gaan zoeken. Weer heerlijk gegeten en gelukkig was het daarna weer droog, dus hebben we even de lokale markt opgezocht en nog wat inkopen gedaan. Op tijd naar bed gegaan want morgen weer heel vroeg op omdat we dan vliegen naar Phu Quoc, al om 10:10:uur.